به سبد خرید افزوده شد
ادامه خرید

یکی از مراحل مهم سوله سازی این است که مجوز ساخت سوله را از سازمان‌ها و نهادهای مربوطه دریافت کنید. بدون اخذ جواز ساخت، امکان شروع و پیش بردن پروژه ساختمانی وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از هر کاری از جمله خرید زمین، ماشین آلات و سوله به دنبال اخذ مجوز ساخت باشید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چه مراحل و موارد قانونی برای دریافت مجوز ساخت سوله وجود دارد. اگر شما هم قصد احداث سوله‌ای برای رونق کسب و کار خود یا هر هدف دیگری دارید، تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

مراحل اخذ مجوز ساخت سوله

برای ساخت سوله نیز مانند هر نوع سازه دیگری باید مراحل اداری آن را طی کنید. به این منظور و برای سرعت بخشیدن به کار می‌توانید به جای اینکه شخصا برای دریافت مجوز اقدام کنید، این کار را به شرکت سوله سازی معتبری بسپارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوز دریافت و فرایند احداث سوله در زمین موردنظرتان آغاز گردد. مجوز ساخت سوله دو بخش بهره‌برداری و ساخت دارد که در ادامه با جزئیات بیشتری به هر کدام می‌پردازیم.

مجوز بهره‌برداری سوله چیست؟

به سندی که طبق دستورالعمل‌های وزارتخانه و سازمان‌های بالادستی مرتبط با نوع فعالیت سوله صادر می‌شود، مجوز بهره‌برداری می‌گویند. این سند نشان می‌دهد که در مکانی معین چه نوع محصولی یا محصولاتی و با چه ظرفیتی تولید می‌شود. با توجه به اینکه مجوز بهره‌برداری را سازمان‌های مربوطه با نوع فعالیت صادر می‌کنند، قبل از هر کاری، باید هدف خود را از احداث انواع سوله مشخص کنید و از سازمان‌هایی مانند سازمان صنایع، وزارت کشاورزی، وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها باید این مجوز را بگیرید.

برای مثال اگر قصد تولید محصولات کشاورزی را دارید، باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنید و در صورتی که می‌خواهید وارد حوزه صنایع دستی شوید، وزارت صنایع دستی و گردشگری جواز موردنیاز شما را صادر می‌کند. همچنین اگر هدف شما از ساخت سوله داروسازی و دیگر مسائل مربوط به دارو است، باید جواز خود را از وزارت بهداشت و درمان بگیرید.

در بسیاری از موارد نیز برای کارهای تولیدی دیگر، با وزارت صنعت، معدن و تجارت سروکار خواهید داشت. علاوه بر این در صورتی که هدف از احداث سوله در مناطق شهری استفاده از آن به عنوان انبار باشد، مجوزها را باید از شهرداری منطقه بگیرید.

نحوه اخذ مجوز ساخت سوله

چگونه از سازمان مربوطه مجوز بهره‌برداری بگیریم؟

بعد از تعیین هدفتان از ساخت سوله و شناخت سازمان مربوطه، می‌توانید برای دریافت مجوز بهره‌برداری اقدام کنید. برای اخذ مجوز ساخت سوله از سازمان مربوطه، ابتدا باید یک طرح توجیهی آماده کرده و به نهاد یا سازمان موردنظرتان ارائه کنید.

در طرح توجیهی شما باید از صفر تا صد هر آنچه که برای احداث سوله در نظر دارید، گنجانده شود. در این طرح باید با جزئیات کامل توضیح دهید که چگونه می‌خواهید مراحل ساخت سوله را انجام دهید و از چه مواد، مصالح و تجهیزاتی برای ساخت استفاده خواهید کرد. همچنین کاربرد سوله و هدف شما برای احداث این سازه باید کاملا در طرح توجیهی مشخص باشد.

مجوز ساخت سوله چیست؟

پس از اینکه طرح توجیهی خود را به سازمان مربوطه ارائه دادید، باید پرسش‌نامه‌ای تکمیل کنید. بر اساس این پرسش‌نامه سندی صادر می‌شود که علاوه بر طرح سوله، ظرفیت و نوع تولید نشان می‌دهد که ساخت سوله موردنظر شما باید با چه شرایط و ضوابطی انجام گیرد. شرایط و ضوابط بسته به شهر یا منطقه‌ای که قصد احداث سوله را در آن دارید، متفاوت خواهد بود. برای مثال قوانین ساخت سوله در شهرک‌های صنعتی با مناطق شهری کاملا متفاوت است و هر کدام از ضوابط خاصی پیروی می‌کنند.

با در نظر داشتن این شرایط و ضوابط، باید نسبت به خرید زمین برای احداث سوله اقدام و فرایند تغییر کاربری زمین را در اسرع وقت آغاز کنید؛ چرا که معمولا تبدیل کاربری مستلزم فرایند زمان‌بر و پیچیده‌ای است و از طرف دیگر، جواز ساخت سوله 12 ماه اعتبار دارد. البته با ارائه گزارش پیشرفت، می‌توانید این مدت زمان را تمدید کنید.

پس از اینکه مراحل ساخت سوله تکمیل شد، محصول نهایی را باید به صورت آزمایشی تولید کنید و همزمان گواهی‌های لازم را از سازمان‌های مختلف مربوطه مانند سازمان بهداشت، محیط زیست، منابع طبیعی، آبخیزداری و غیره بگیرید. در نهایت پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود و می‌توانید کار خود را در مقیاس مدنظرتان شروع کنید.

مجوز ساخت سوله از صفر تا صد

چرا ساخت سوله بدون مجوز توصیه نمی‌شود؟

کم نیستند کسانی که ساخت سوله بدون مجوز را ترجیح می‌دهند؛ چرا که قاعدتا دریافت مجوز فرایند زمان‌بری است. با این حال حتی اگر قصد احداث یک سوله پیش ساخته را دارید، به هیچ عنوان سوله سازی بدون مجوز را توصیه نمی‌کنیم. با دریافت مجوز، از ساخت و ساز قانونی و بر اساس مشخصات فنی مطمئن خواهید بود و همچنین می‌توانید از تسهیلات و وام‌های بانکی مربوطه بهره‌مند شوید. چنین تسهیلات و وام‌هایی معمولا هم از رقم خوبی برخوردار هستند و هم دوره تنفس مناسبی دارند.

از طرف دیگر با اخذ مجوز ساخت سوله، همه عوامل دخیل در ساخت و ساز تحت پوشش بیمه حوادث ساختمانی قرار می‌گیرند و در صورتی که طی فرایند احداث متحمل ضرری شوید، بیمه آن را می‌‌پردازد.

همچنین با گرفتن مجوز ساخت ناظرین فنی در محل پروژه حضور داشته و راهنمایی‌های آن‌ها بسیار کمک کننده خواهد بود. با توجه به نظارت این ناظرین، احتمال بروز خطا در فرایند ساخت و ساز به حداقل می‌رسد و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از خسارات احتمالی آینده، کاملا ارزشش را دارد که کمی بابت دریافت مجوز هزینه کنید و زمان بگذارید.

مجوز ساخت سوله را در کمتر از یک هفته دریافت کنید. هامون عایق در کنار شماست

خرید محصولات موردنیاز برای ساخت سوله از فروشگاه هامون عایق

در این مقاله توضیح دادیم که برای دریافت مجوز ساخت سوله چه مراحل قانونی را باید طی کنید و چرا تا این اندازه بر اخذ جواز، تاکید می‌شود. پس از دریافت مجوز شما می‌توانید کلیه وسایل و لوازم موردنیاز برای ساخت سوله مدنظر خود را از فروشگاه هامون عایق سفارش دهید و به این ترتیب، کیفیت و طول عمر بالای سوله خود را تضمین کنید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای درباره گرفتن مجوز ساخت سوله دارید، در بخش نظرات این مقاله با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی هامون عایق به اشتراک بگذارید.