به سبد خرید افزوده شد
ادامه خرید

در نگاه اول هدررفت انرژی از لوله‌ها چندان زیاد به نظر نمی‌رسد و به همین دلیل بسیاری از کاربران به ویژه در سطح سازه‌های مسکونی و شخصی، اهمیت عایق کاری لوله‌ها را دست کم می‌گیرند. در صورتی که واقعیت چیز دیگری است و وقتی پای ساختمان‌ها و نیروگاه‌های صنعتی به میان می‌آید، عایق کاری پایپینگ از اهمیت چند برابری برخوردار خواهد بود. در این مقاله توضیح می‌دهیم چطور عایق لوله مناسب را انتخاب کنید، چه موادی برای عایق کاری پایپینگ استفاده شده و به طور خلاصه عایق لوله چگونه اجرا می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

چرا باید لوله‌ها عایق کاری شوند؟

قبل از هر چیز باید در این باره که مزایای عایق کاری چیست، اطلاعات کافی داشته باشید. مهم‌ترین مزیت عایق کاری پایپینگ این است که از ایجاد رطوبت در سطح لوله‌ها و خوردگی آن‌ها جلوگیری می‌شود و بنابراین لوله‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت. مشکل تراکم رطوبت بیشتر در مواردی صورت می‌گیرد که لوله‌ها در دمای زیر دمای محیط کار کنند و در غیر این صورت و در حالتی که دمای سطح عایق بیشتر از دمای هوا باشد، خبری از تراکم بخار آب نخواهد بود. با این حال حتی در این شرایط نیز لازم است لوله‌ها عایق کاری شوند.

مزیت دیگر عایق کاری پایپینگ، جلوگیری از هدررفت انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن است؛ زیرا در صورتی که لوله‌های گرم با عایق مناسب پوشانده نشوند، حرارت زیادی از لوله‌ها هدر می‌رود و گرما از دست می‌رود. از طرف دیگر بدون عایق همیشه احتمال یخ‌زدگی لوله‌ها در مناطق سرد وجود دارد. با یخ‌زدگی، جریان آب قطع شده و در مواردی لوله‌ها می‌ترکند که خسارات زیادی به بار می‌آورد. همچنین در برخی موارد انتقال آب در لوله‌های بزرگ، سروصدا ایجاد می‌کند. در این حالت با عایق کاری می‌توان آلودگی صوتی ناشی از کارکرد لوله‌ها را به حداقل رساند.

 

عوامل موثر در انتخاب عایق مناسب برای عایق کاری پایپینگ چیست؟

هنگام انتخاب نوع عایق، قيمت پشم سنگ و دیگر مصالح مشابه در درجه چندم اهمیت قرار دارد و باید فاکتورهای دیگری را مدنظر داشته باشید. دو عامل قطر لوله و ضخامت جداره عایق در انتخاب عایق مناسب برای لوله‌ها اهمیت بسیاری دارد. هنگام انتخاب عایق و نصب آن، باید قطر خارجی لوله را در نظر بگیرید و به این نکته توجه داشته باشید که در بسیاری از انواع لوله‌ها، مانند لوله‌ها فولادی قطر داخلی و خارجی متفاوت است.

عوامل موثر در انتخاب عایق مناسب برای عایق کاری پایپینگ

عامل مهم دیگر ضخامت جداره عایق است که هر چقدر بیشتر باشد، انتقال حرارت کمتر و عایق عملکرد بهتری خواهد داشت. برای عایق کاری لوله‌ها در فضای بیرونی، عایق باید حداقل ضخامت 25 میلی‌متری داشته باشد. اگر ضخامت عایق بیشتر از 75 میلی‌متر باشد، باید آن را در دو یا چند لایه اجرا کنید.

آشنایی با انواع عایق لوله بر اساس کاربرد

به طور کلی انواع لوله‌ها در سیستم‌های صنعتی و خانگی با 4 نوع زیر، عایق کاری می‌شوند. بر این اساس در صورتی که لوله‌ها در بازه دمایی 20 تا 60 درجه سانتی‌گراد کار کنند، نیازی به عایق کاری حرارتی نیست و می‌توانید بودجه خود را صرف خرید مصالح موردنیاز دیگر مانند قیمت تور پلاستیکی کنید.

  • عایق گرما: زمانی که سیستم لوله‌کشی تحت دمای بالاتر از 60 درجه سانتی‌گراد باشد؛
  • عایق سرما: زمانی که سیستم پایپینگ در شرایط برودتی و دمای کمتر از 20 درجه سانتی‌گراد است؛
  • عایق صوتی یا آکوستیک: در صورتی که سیستم پایپینگ در شرایط عملیاتی تولید آلودگی صوتی کند، باید از عایق صوتی با حداقل ضخامت 75 میلی‌متر استفاده کنید.
  • عایق محافظ: در مواردی که سیستم لوله‌کشی با دمای بالاتر از 65 درجه سانتی‌گراد در دسترس انسان قرار دارد، باید از عایق محافظ یا توری‌های فلزی استفاده کرد.

آشنایی با انواع عایق لوله بر اساس کاربرد

معرفی انواع عایق لوله بر اساس جنس

اگر سری به مراکز فروش کارتن پلاست و مصالح دیگر ساختمان‌سازی مانند عایق بزنید، حتما متوجه می‌شوید که گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. به طور کلی بهترین عایق‌های مورداستفاده برای عایق کاری پایپینگ عبارتند از:

  • عایق پشم معدنی: مناسب برای عایق کاری به ویژه لوله‌های صنعتی که در دمای بالا کار می‌کنند
  • عایق پشم شیشه: نوعی عایق باکیفیت برای عایق کاری حرارتی و صوتی لوله‌ها
  • عایق الاستومری: عایقی با مقاومت بالا در برابر عبور بخار آب و پارگی و مناسب برای لوله‌کشی تهویه هوا
  • عایق پلی اتیلن: برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آبرسانی و کاهش هدررفت گرما در لوله‌های گرمایش خانگی
  • عایق ایروژل: سبک‌ترین جامد جهان با کمترین میزان انتقال حرارتی
  • عایق شیشه‌ای سلولی: عایقی غیرقابل احتراق با پایداری و مقاومت بالا در برابر فشار و رطوبت

معرفی انواع عایق لوله بر اساس جنس

نکات مهم برای عایق کاری پایپینگ

برای عایق کاری لوله‌ها بهتر است به متخصصانی مراجعه کنید که با نحوه عایق کاری استخر و دیگر فضاها آشنایی دارند. به این ترتیب دیگر دغدغه‌ای بابت عدم اجرای صحیح عایق نخواهید داشت. با این حال موارد مهمی را باید در این زمینه به خاطر داشته باشید. اول اینکه همه عایق‌ها قبل از اجرا باید تحت آزمایش‌های هیدرواستاتیک و پنوماتیک قرار گرفته باشند تا از کارایی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

عایق کاری لوله‌هایی که از آبگرمکن خارج می‌شود، اهمیت بسیاری دارد اما نیازی به عایق کاری لوله‌های زیر کابینت سینک نیست. در موارد صنعتی نیز باید همه ولوها غیر از شیرهای کنترل و شیرهای تخلیه (ایمنی) عایق شوند. برای عایق کاری لوله‌ها در قسمت خمیدگی آن‌ها، باید از چاقوی تیزی برای برش دادن یک قطعه عایق با زاویه 45 درجه استفاده کنید. در مرحله بعد، یک قطعه جداگانه از عایق فوم را با زاویه 45 درجه ببرید. دو قطعه عایق را در لوله‌های مجاور قرار داده و آن‌ها را به هم فشار دهید تا انتهای زاویه‌دار به هم برسند.

نکات مهم برای عایق کاری پایپینگ

عایق کاری پایپینگ یا لوله‌ها با محصولات باکیفیت هامون عایق

در این مقاله هر آنچه را که باید درباره عایق کاری پایپینگ بدانید، به طور خلاصه در اختیار شما قرار دادیم. شما می‌توانید پس از استعلام قیمت پشم شیشه متری و دیگر عایق مدنظرتان برای لوله‌ها، محصول را از هامون عایق سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن هر کجای ایران که باشید، در محل تحویل بگیرید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی هامون عایق به اشتراک بگذارید.