به سبد خرید افزوده شد
ادامه خرید

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون داخلی که معمولا طراحان حرفه‌ای توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهند، سقف خانه است. در گذشته سقف‌ها به صورت طرح‌دار گچ‌بری می‌شدند که فرایند زمان‌بر و سختی بود و بعضا ماه‌ها طول می‌کشید تا سقف به شکل دلخواه دربیاید. ضمن اینکه گچ‌بری وزن زیادی داشته و احتمال ریزش سقف را به دنبال داشت. از این رو نسل جدیدی از سقف‌ها به نام سقف کناف روی کار آمدند و چندان طولی نکشید که این سقف‌ها بسیار محبوب شدند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که سقف کناف چیست و چه انواع و مزایایی دارد. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

ورق کناف چیست و سقف کناف به چه معناست؟

کناف نام خانوادگی برادرانی است که در سال 1922 ورق‌های کناف را در شرکت ساختمانی خود ساختند. این ورق‌ها صفحه‌های گچی به همراه روکش کاغذی هستند که آن‌ها را به شکل یکپارچه درمی‌آورند و به عنوان سقف کاذب یا عایق صوتی یا حرارتی دیوار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سقف کناف نیز نوعی سقف کاذب است که نسل جدید گچ محسوب شده و در طراحی داخلی ساختمان‌های مدرن بسیار استفاده می‌شود؛ چرا که این نوع متریال مزایایی دارد که کمتر سقف کاذب دیگری از آن‌ها بهره‌مند هستند. در بخش‌های بعد بیشتر می‌خوانید که مزایای سقف کناف چیست.

انواع سقف کناف

انواع سقف کناف چیست؟

چه قصد شناخت سقف‌های کناف را داشته باشید و چه بخواهید در این باره که سقف وافل چیست اطلاعات کسب کنید، باید با انواع هر یک آشنا شوید. سقف‌های کاذب کناف در دو دسته ثابت و متحرک طراحی و ساخته می‌شوند. همان طور که از اسم این سقف‌ها پیداست، پنل‌های سقف‌های کناف متحرک قابل جداسازی هستند اما در سقف کناف ثابت این پنل‌ها از هم جدا نمی‌شوند. دسته‌بندی دیگر سقف‌های کناف مربوط به میزان مقاومت آن‌هاست که به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

سقف کناف ساده

سقف‌های کناف ساده ورقه‌های گچی هستند که با مقوای محکمی پوشیده می‌شوند و در بسیاری از قسمت‌های خانه کاربرد دارند. این نوع سقف‌ها را با نماد RG می‌شناسند.

کناف مقاوم در برابر رطوبت

در این نوع کناف‌ها، ورقه‌های گچ با موادی پوشیده می‌شوند که در برابر رطوبت مقاوم بوده و در نتیجه این سقف‌ها برای قسمت‌های مرطوب ساختمان مانند حمام و دستشویی ایده‌آل هستند. برای تشخیص کناف مقاوم به رطوبت به نماد MR یا مقواهای سبز رنگی که در پشت و روی آن‌ها چسبیده است، دقت کنید.

کناف مقاوم در برابر آتش

مدل سوم، کناف‌هایی هستند که در برابر آتش مقاومت دارند و این ویژگی، به دلیل الیاف فایبرگلاس به کار رفته در صفحات گچی آن‌هاست. از این نوع کناف با نماد FR در جاهایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، مانند آشپزخانه، استفاده می‌شود.

کناف مقاوم در برابر آتش و رطوبت

آخرین نوع از انواع کناف‌های سقف، کنافی است که هم به دلیل الیاف فایبرگلاس در برابر آتش و هم به خاطر وجود لایه‌های محافظ در برابر رطوبت مقاوم است. این کناف‌ها با نماد FM مقاوم‌ترین نوع کناف هستند که در اجرای سقف کاذب مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مزایای سقف کناف چیست

مزایای سقف کناف چیست؟

سقف کناف نسبت به دیگر سقف‌های کاذب مزایای بسیاری دارد که هر کسی را به خرید و اجرای آن ترغیب می‌کند. اول اینکه ورقه‌های کناف وزن چندانی ندارند و در نتیجه بار زیادی را به ساختمان تحمیل نمی‌کنند. همچنین به دلخواه، می‌توان این صفحات را به صورت متحرک نصب و در صورت نیاز آن‌ها را جابه‌جا کرد. این سقف‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی نصب می‌شوند و بنابراین نیازی نیست که بابت نصب و اجرای آن هزینه زیادی بپردازید. ضمن اینکه قیمت سقف کناف نسبت به قیمت رابیتس کمتر است و با توجه به مزایای آن ارزشش را دارد که بابت خرید هزینه کنید.

مزیت دیگر سقف‌های کناف که آن‌ها را تا این اندازه محبوب ساخته، این است که با استفاده از صفحات کناف می‌توان سقف‌های طرح‌داری ایجاد کرد که همراه با یک سیستم نورپردازی حرفه‌ای، جلوه زیبا و خاصی به دکوراسیون داخلی می‌بخشند. مقاومت بالای سقف کناف، علت دیگر محبوبیت آن‌هاست. در واقع برخی سقف‌های کناف در برابر رطوبت و آتش مقاوم هستند و همچنین به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله از خود مقاومت نشان می‌دهند. علاوه بر این، مصالحی که در اجرای سقف کناف استفاده می‌شود، تا 75 درصد قابل بازیافت هستند و از این نظر، سقف‌های کناف دوست‌دار محیط زیست محسوب می‌شوند.

معایب سقف کناف چیست؟

با وجود مزایای بسیاری که درباره سقف کناف توضیح دادیم، این سقف‌ها خالی از عیب و ایراد نیستند. مهم‌ترین مشکل سقف‌های کاذب کناف این است که برای نصب و اجرای آن به افراد متخصص نیاز است. در صورتی که سقف غیراصولی نصب شود، ممکن است خساراتی مانند ریزش سقف را به همراه داشته باشد.

عیب دیگر سقف‌های کناف که به دلیل آن برخی افراد عطای آن را به لقایش می‌بخشند، عدم مقاومت کناف در برابر ضربه است. علاوه بر این، در صورتی که از مصالح و متریال بی‌کیفیتی در اجرای سقف استفاده شود، دیر یا زود باید انتظار ترک خوردگی‌هایی را در سقف داشته باشید.

قیمت سقف کناف چقدر است

قیمت سقف کناف چقدر است؟

قیمت سقف کناف به عوامل مختلفی از جمله ثابت یا متحرک بودن و همچنین میزان مقاومت آن نسبت به رطوبت و آتش بستگی دارد. علاوه بر این بسته به اینکه نصاب سقف چه میزان مهارت و تجربه و تخصص داشته باشد، دستمزد نصاب نیز متفاوت خواهد بود. در زمان نگارش این مقاله، قیمت تمام شده سقف کناف ساده حدودا 90 هزار تومان به ازای هر متر مربع است.

خرید بهترین ورقه‌های کناف از فروشگاه هامون عایق

در این مقاله توضیح دادیم که سقف کناف چیست، چه مزایا و معایبی دارد و قیمت آن چقدر است. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین انواع صفحات کناف را برای اجرای سقف یا دیوارهای کاذب از فروشگاه هامون عایق سفارش دهید و هر کجای ایران که باشید، درب منزل تحویل بگیرید. محصولات هامون عایق کیفیت تضمین شده‌ای دارند و ضامن عایق‌بندی ایده‌آل ساختمان‌های شما هستند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای درباره سقف کاذب کناف دارید، در بخش نظرات این مقاله با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی هامون عایق به اشتراک بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.