به سبد خرید افزوده شد
ادامه خرید

عایق رطوبتی چیزی است که مالکان ساختمان‌ها اغلب آن را جدی نمی‌گیرند و البته عموم مردم دانش فنی چندانی در این باره ندارند. با وجود اینکه شناخت انواع و اجرای عایق رطوبتی در حیطه تخصص پیمانکاران حرفه‌ای است، اما هر کسی باید در این زمینه اطلاعات داشته باشد؛ زیرا عدم استفاده از عایق رطوبتی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که عایق رطوبتی چیست، چه انواع، کاربردها و مزایایی دارد. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه مطلب کاربردی پیش رویتان را از دست ندهید.

عایق رطوبتی چیست و چه کاربردی دارد؟

اجرای عایق رطوبتی معادل با محافظت از سطح در برابر نفوذ آب و رطوبت با استفاده از مواد و پوشش‌های عایق رطوبتی است. هنگامی که صحبت از سطوح بزرگ‌تر مانند کف پشت بام و تراس می‌شود که مدام در معرض هوا و رطوبت هستند، عایق رطوبتی در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد. در واقع این عایق این یک لایه محافظ اضافه است که از سطح در برابر آسیب‌های ساختاری از طریق ورود آب، نشت لوله و موارد دیگر محافظت می‌کند.

عایق رطوبتی بخش جدایی‌ناپذیری از ساخت‌وساز را تشکیل می‌دهد زیرا اقدام پیشگیرانه‌ای محسوب شده و به حفظ یکپارچگی ساختاری ساختمان‌ها و همچنین جلوگیری از فرسایش، رشد قارچ، آسیب مبلمان، خوردگی، نشت و آسیب سازه‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه آنچه که بابت قیمت عایق پشم شیشه یا دیگر متریال عایق می‌پردازید، از هزینه‌های به مراتب بیشتر در آینده جلوگیری خواهد کرد. با این حال کارایی عایق رطوبتی کاملا به تکنیک و مواد مورد استفاده روی سطح بستگی دارد. در بخش بعد با انواع عایق‌های رطوبتی آشنا می‌شوید.

انواع عایق رطوبتی دیوار و کف ساختمان؛ مواد اولیه عایق رطوبتی چیست؟

انواع عایق رطوبتی دیوار و کف ساختمان؛ مواد اولیه عایق رطوبتی چیست؟

انتخاب نوع عایق رطوبتی کاملا به منطقه کاربرد، میزان قرار گرفتن در معرض آب، ساختار فضا و محیط بستگی دارد. در این بخش با انواع عایق‌های رطوبتی و کاربردهای هر کدام آشنا می‌شوید.

1. مواد عایق بر پایه سیمان

یکی از پرکاربردترین عایق‌های رطوبتی، عایق‌های رطوبتی بر پایه سیمان هستند. این ماده ضد آب که اغلب آن را بر روی سطوح بتنی اجرا می‌کنند، با سیمان مخلوط می‌شود تا یک فرم مایع دوغاب مانند ایجاد شود. این مایع می‌تواند به طور یکنواخت روی سطح پخش شود. مواد عایق رطوبتی بر پایه سیمان معمولا در فضاهای داخلی فضاهای مسکونی مانند حمام، استخر و زیرزمین که فشار آب زیاد است، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این مواد مقرون‌به‌صرفه و یک لایه ضد آب بادوام هستند. این عایق‌ها معمولا مواد افزودنی دارند که استحکام آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای اجرای عایق‌های برپایه سیمان، می‌توانید از توری مرغی نیز استفاده کنید تا سطح صاف به نظر برسد. مزیت این مصالح به ظاهر ساده ارزشش را دارد که بابت قیمت هر متر تور مرغی هزینه کنید.

2. عایق‌های رطوبتی غشایی مایع

مواد غشای ضد آب مایع یک لایه نازک بدون درز با دو لایه رنگ و یک لایه پرایم ایجاد می‌کنند که می‌توان آن را اسپری یا با برس‌های مخصوص بر روی سطوح اجرا کرد. این مواد پس از خشک شدن، یک لایه پوشش بدون درز و انعطاف‌پذیر روی سطح ایجاد می‌کنند. این مواد اغلب در پشت بام‌ها، بالکن‌ها، تراس‌ها و پایه ساختمان استفاده می‌شوند.

به دلیل ماهیت سیال آن، با اشکال مختلف مطابقت دارند و به راحتی روی هر سطحی اعمال می‌شوند. بسیاری از انواع غشاهای ضد آب مایع به نوع پلیمر و مواد افزودنی مورد استفاده برای ساخت آن بستگی دارد. از اکریلیک، پلی اورتان گرفته تا سیلیکون، قیر و اپوکسی، غشاهای مایع را می‌توان در انواع مختلفی تولید کرد. ضمن اینکه قیمت این مواد مانند قیمت ورق کارتون پلاست به نوع محصول بستگی دارد.

مواد اولیه عایق رطوبتی چیست

3. عایق‌های رطوبتی قیری مایع

این عایق که به عنوان روسازی آسفالتی شناخته می‌شود، یک پوشش ضدآب بادوام و عالی است که بر روی سطوح بتنی استفاده می‌شود. این عایق از قیر ساخته شده است؛ ماده‌ای آبگریز که از نفت خام به دست می‌آید. قیر معمولا به دلیل قابلیت ضد آب بودنش شناخته شده و در ساخت‌وساز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد قیر در عایق‌سازی رطوبتی سطوح افقی و عمودی مانند زیرزمین، توالت، فونداسیون، آشپزخانه و غیره است. این ماده انعطاف‌پذیری قابل قبولی دارد و به خوبی به لایه‌های مختلف مانند فلز و بتن می‌چسبد.

عایق بندی رطوبتی چیست

4. عایق‌های رطوبتی غشایی ورقه‌ای

مواد عایق رطوبتی ورقه‌ای که به شکل رول یا ورق پیش ساخته تولید می‌شوند، به دلیل سهولت کاربرد، تطبیق‌پذیری و استحکام معمولا برای مناطق پشت بام و تراس ترجیح داده می‌شوند. ممبران‌های ورق بسته به منطقه کاربرد در اندازه‌ها و ضخامت‌های متفاوتی تولید شده و به دلیل سهولت کاربرد، مقرون‌به‌صرفه بودن، کیفیت ثابت و خواص مقاومت در برابر آب شناخته شده‌اند.

PVC، EPDM و قیر رایج‌ترین انواع مصالح موجود در ساخت‌وساز هستند که به صورت ورقه‌ای تولید می‌شوند. اکثر عایق‌های ورقه‌ای چسبندگی بالایی دارند زیرا با کمک شعله مشعل اعمال می‌شوند. معمولا در مناطقی که در تماس زیاد با آب هستند، مانند دستشویی‌ها، باغ‌ها، تراس‌ها، سقف‌های شیب‌دار، آشپزخانه‌ها، زیرزمین ها و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. هنگام خرید پشم سنگ نیز می‌توانید انواع ورقه‌ای و رولی این عایق را تهیه کنید.

5. عایق‌های رطوبتی مایع پلی اورتان

پلی اورتان یک پلیمر همه کاره است که برای ایجاد یک عایق رطوبتی انعطاف‌پذیر و یک مانع بدون درز در برابر نفوذ آب استفاده می‌شود. در نتیجه برخلاف آنچه که درباره عایق تخته‌ ای چیست توضیح دادیم، بعد از اجرای این عایق‌ها شکاف و درزی باقی نمی‌ماند. معمولا این عایق در سقف‌های مسطح استفاده می‌شود و از سقف در برابر عوامل خارجی مانند شرایط سخت آب و هوایی، رطوبت و نشت آب محافظت می‌کند. پیمانکاران معمولا بسته به منطقه و نیاز از غشاهای پلی اورتان مایع یک جزئی یا دو جزئی به عنوان عایق رطوبتی استفاده می‌کنند. مواد دو جزئی در اکثر موارد برای فضاهای مسکونی مانند بالکن، تراس و پشت بام استفاده می‌شود.

مزایای نصب و اجرای عایق رطوبتی چیست؟

در مقاله دیگری توضیح دادیم که عایق حرارتی برودتی چیست و چه مزایایی دارد. عایق‌های رطوبتی نیز مزایای بی‌شماری برای ساختمان‌ها، فضاهای مسکونی و فضاهای تجاری دارند. برخی از مزایای کلیدی استفاده از مواد عایق رطوبتی به شرح زیر است:

  • افزایش طول عمر سازه
  • جلوگیری از آسیب آب
  • کاهش نیاز به تعمیر و نگهداری
  • پیشگیری از رشد کپک و قارچ
  • بهره‌وری انرژی

خرید انواع عایق رطوبتی با کیفیت از فروشگاه هامون عایق

در این مقاله توضیح دادیم که عایق رطوبتی چیست و چه انواع و مزایایی دارد. شما می‌توانید انواع عایق‌های رطوبتی با کیفیت بسیار بالا و تضمین شده را با قیمت مناسب از فروشگاه هامون عایق سفارش دهید و هر کجای ایران که باشید، در محل تحویل بگیرید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.