به سبد خرید افزوده شد
ادامه خرید

عایق کاری راهکار ساده و موثری برای جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی و سرمایی از لوله‌های موتورخانه است. در واقع در موتورخانه تجهیزاتی وجود دارد که اگر با ماده عایق مناسبی پوشانده نشوند، انرژی زیادی هدر می‌رود و هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی چند برابر می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم در مقاله پیش رویتان هر آنچه را که باید درباره عایق کاری موتورخانه بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

عایق کاری لوله‌های موتورخانه چه اهمیتی دارد؟

قبل از اینکه به نحوه عایق کاری موتورخانه بپردازیم، بهتر است بیشتر با اهمیت این موضوع آشنا شوید. تقریبا در همه موتورخانه‌ها فنی وجود دارد که مرتبا هوای داخل را به گردش می‌اندازد تا به مشعل اکسیژن کافی برسد. در صورتی که لوله‌ها و مخازن عایق بندی نشده باشند، با هوای تازه تبادل حرارتی داشته و در نتیجه بازدهی موتورخانه کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، عایق کاری لوله‌های گرم موتورخانه کاهش هزینه سوخت مصرفی و عایق بندی لوله‌های سرد موتورخانه جلوگیری از یخ‌زدگی را به دنبال دارد. به همین دلیل باید عایق بندی را به اندازه دیگر مراحل مهم ساختمان‌سازی مانند قالب بندی ساختمان جدی بگیرید.

انواع عایق موتورخانه چیست؟

برای عایق کاری موتورخانه از مواد مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاصی دارند. مواد عایق مورداستفاده در موتورخانه عبارتند از:

1. پشم شیشه برای عایق کاری موتورخانه

مواد عایق پشم شیشه با استفاده از رزین به لوله‌ها متصل شده و نوعی عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شود. از جمله مزایای پشم شیشه این است که این عایق، می‌تواند دمای بالا تا 550 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و بر این اساس، کاملا ارزشش را دارد که بابت قیمت عایق پشم شیشه هزینه کنید.

انواع عایق موتورخانه چیست

2. پشم سنگ برای عایق کاری موتورخانه

یکی دیگر از مواد عایق مورداستفاده برای عایق کاری موتورخانه، پشم سنگ است که مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد و در اندازه‌های استاندارد لوله‌های صنعتی تولید می‌شود. پشم سنگ به عنوان یک عایق حرارتی، عایق صوتی و ضدآتش، محبوبیت بالایی برای عایق کاری این قسمت از سازه دارد؛ چرا که به راحتی می‌توان آن را روی انواع لوله‌ها با اندازه‌های مختلف اجرا کرد. با توجه به این خاصیت ضدآتش بودن، قیمت عایق پشم سنگ کمی بیشتر از عایق پشم شیشه است.

3. فوم پلی اتیلن یا الاستومری برای عایق کاری موتورخانه

از فوم‌های پلی اتیلن یا الاستومری نیز برای عایق کاری لوله‌های موتورخانه استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این عایق‌ها سبک بودن و انعطاف‌پذیری بالای آن‌هاست. همچنین نحوه اجرای آن‌ها بسیار ساده‌تر از موارد قبلی است. با این حال معمولا این فوم‌ها قیمت بالاتری نسبت به پشم سنگ و پشم شیشه دارند.

آموزش عایق کاری موتورخانه

براساس اینکه از چه نوع ماده عایقی استفاده می‌کنید، نحوه عایق کاری کف ساختمان، موتورخانه و هر جای دیگری متفاوت خواهد بود. در این بخش نحوه عایق کاری با پشم شیشه و همچنین با عایق الاستومری را توضیح می‌دهیم.

آموزش عایق کاری موتورخانه

نحوه عایق کاری موتورخانه با پشم شیشه یا پشم سنگ

متداول‌ترین و البته مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای عایق کاری تجهیزات موتورخانه، استفاده از پشم شیشه است. به این منظور باید پشم شیشه‌ای با ضخامت 2.5 سانتی‌متر برای لوله‌ها تهیه کنید. به منظور عایق کاری لوله‌ها، ابتدا سطح کار را کاملا تمیز کرده و سنباده کنید تا زنگ‌زدایی شود. سپس دو لایه ضدزنگ بزنید و روی سطح را با عایق پشم شیشه یا پشم سنگ بپوشانید. در مرحله بعد باید یک لایه نایلون یا مقوا دور ماده عایق بپیچید و با سیم مفتول نازک (تقریبا مشابه با آنچه که در نبشی کشی ساختمان استفاده می‌شود) لایه عایق را محکم کنید.

سپس مقداری پودر مل، چسب چوب و سریش را در بشکه‌ای بریزید و همراه با آب کاملا مخلوط کنید تا چسب غلیظی حاصل شود. پارچه متقال را در اندازه‌های موردنیاز ببرید و در بشکه فرو کنید تا کاملا به چسب آغشته شود. پارچه آغشته به چسب را دور عایق بپیچانید و آن را طوری بکشید تا هیچ چروکی وجود نداشته باشد. در نهایت پس از خشک شدن پارچه، می‌توانید عایق کاری را رنگ‌آمیزی کنید.

نحوه عایق کاری موتورخانه با فوم پلی اتیلن یا عایق الاستومری

سریع‌ترین راه برای عایق کاری تجهیزات موتورخانه استفاده از عایق الاستومری است. همچنین این عایق‌ها برای موتورخانه‌هایی که فضای کافی برای عملیات عایق بندی وجود ندارند، گزینه ایده‌آلی هستند. مطابق با آنچه که در قسمت قبل توضیح دادیم، قبل از هر کاری سطح موردنظر باید از گرد و غبار و هرگونه آلودگی پاک شود.

برای عایق کاری با استفاده از عایق الاستومری، از چسب ویژه‌ای با قدرت چسبندگی بالا استفاده می‌شود. سپس باید درزهای بین لایه‌های عایق را با نوارهای درزگیر مخصوص عایق الاستومری بپوشانید. در پشت برخی از انواع عایق الاستومری نیز لایه چسبی از قبل متصل است و نیازی نیست جداگانه چسب تهیه کنید. در این شرایط صرفا کافی است لایه کاغذ متصل به چسب را جدا کنید، عایق را به سطح بچسبانید و درزگیری کنید. این عایق‌ها به دلیل سهولت اجرای کار طرفداران زیادی دارند.

نکات مهم عایق کاری موتورخانه

نکات مهم عایق کاری موتورخانه

هنگام عایق کاری موتورخانه و قبل از خرید ورق کارتن پلاست و دیگر مواد و مصالح موردنیاز، به نکات بسیاری باید توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارتند از:

  • ورق‌های عایق باید به دقت اندازه‌گیری شود؛ به نحوی که در هیچ قسمتی کشیدگی و فشردگی نباشد.
  • ضخامت عایق باید با دمای کاری سطح و جدول‌های پیشنهادی سازنده انتخاب شود.
  • عایق‌های لوله‌ای برای لوله‌های کوچکتر از دو اینچ و عایق‌های صفحه‌ای یا رولی برای لوله‌های بزرگتر، مخازن و کانال‌ها استفاده می‌شود.
  • در صورتی که مواد عایق در معرض نور خورشید قرار دارد، از عایق روکشدار آلومینیوم یا پلی اتیلن با ضخامت بیشتر از 250 میکرون استفاده شود.

خرید لوازم عایق کاری موتورخانه از فروشگاه هامون عایق

در این مقاله توضیح دادیم عایق کاری موتورخانه با چه موادی و به چه صورت انجام می‌شود. شما می‌توانید انواع مواد عایق موردنیاز برای عایق کاری موتورخانه را از فروشگاه هامون عایق تهیه کنید و هر کجای ایران که باشید، در محل تحویل بگیرید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای درباره عایق بندی موتورخانه دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.